چه مانعی داشت که امام مهدی(عج) در آخرامان متولد می شد تا دیگر نیازی به غیبت آن حضرت نباشد؟
براى جلوگیرى از تکرار کلام، پاسخ این پرسش را به طریق ایجاز، چنین بیان مى کنیم:
اولا، روایات معتبر اسلامى تصریح دارند که بر طبق مشیت الهى، امامان معصوم علیهم السلام دوازده تن بیشتر نخواهند بود که همگى آنها از خاندان پیامبر رحمت (صلى الله علیه و آله و سلم) مى باشند، وآخرین آنها وجود نازنین امام مهدى (علیه السلام) است. ثانیا، طبق روایات معتبر، سنت الهى چنین است که زمین را از حجت خود خالى نگذارد و اگر حجتهاى الهى یعنى پیشوایان معصوم، بر روى زمین نبودند، جهان و جهانیان نابود مى گشتند. ثالثا، مى دانیم که امام یازدهم حضرت عسکرى (علیه السلام) در سال 260 هجرى قمرى در شهر سامرا بدرود حیات گفته و به شهادت رسیدند.
با توجه به این سه امر مسلم، نتیجه مى گیریم که اگر امام زمان (عجل الله فرجه) تاکنون متولد نشده بود، لازم مى آید از سال 260 تاکنون که حدود 1145 سال مى شود، جهان واهل آن بدون حجت الهى بوده باشند و این امر با آنچه در ابتداى سخن گفتیم، منافات دارد.
چه مانعى داشت امام زمان غایب نمى شد و خداوند از کشته شدن آن ممانعت مى کرد؟
در رابطه با این سؤال، به پاسخ شیخ طوسى (رحمة الله علیه) اکتفا مى کنیم که فرمود: (ممانعتى که با تکلیف بندگان خدا منافات ندارد، این است که خداوند مردم را از مخالفت فرمان او برحذر دارد و دستور دهد که از او پیروى کنند و او را یارى نمایند و در برابرش تسلیم گردند؛ اینها همه کارى است که خدا باید بکند.
اما ایجاد مانع میان او و مردم، منافى تکلیف داشتن بندگان بوده، و نقض غرض است. زیرا مقصود از مکلف داشتن مردم، این است که به ثواب برسند، و حال آنکه ایجاد مانع و حایل میان آن حضرت و مردم، با این منظور، منافات دارد. ضمن این که گاهى ایجاد حایل و مانع براى جلوگیرى از کشته شدن آن حضرت، موجب بروز مفسده اى براى مردم شود، که البته این کار از خداوند نیکو و پسندیده نیست).
مهدى موعود، ترجمه ونگارش على دوانى، ص 852
اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج
پی نوشت: کانال منتظران ظهور در پیام رسان ایرانی سروش
درباره این سایت